ایستگاه ملی تحقیق و توسعه گاو دو منظوره گاودشت پس از پیروزی انقلاب در دهه 60 تحت عنوان مجتمع تولیدی گاودشت توسط وزارت جهادسازندگی سابق تاسیس گردید. هدف از تاسیس این مجتمع تولید گاو نر اصلاح نژادی به منظور ارتقاء گاوهای بومی استان های شمالی کشور و تولید شیر بوده است. در سال 1386 به منظور آموزش بهره برداران و برگزاری دوره های علمی کاربردی و ضمن خدمت، این مجتمع به مرکز آموزش جهاد کشاورزی استان مازندران واگذار و تحت عنوان مرکز- آموزشی ترویجی گاودشت فعالیت خود را تداوم بخشید. در سال 1394 با موافقت سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با هدف تحقیق و بررسی گاو دومنظوره و ترویج و توسعه آن در منطقه شمال کشور، به موسسه تحقیقات علوم دامی کشور واگذار شد.

مزارع تحت پوشش

  • گاوداری
  • گوسفنداری
  • پرورش ماهی
  • زراعی

گاوداری 

این ایستگاه دارای یک واحد گاوداری 400 راسی گاو شیری به مساحت 14 هکتار بوده که شامل سالن های پرورش گاوشیری، سالن شیردوشی، پرورش گوساله تازه زا، جایگاه اجرای طرح های تحقیقاتی، انبار علوفه و کنسانتره و آزمایشگاه می باشد. این واحد دارای 350 راس گاو از نژاد هلشتاین، سمینال، مونت بیلیارد و آمیخته ای آنها می باشد.

گوسفندداری (هسته اصلاح نژادی)

این واحد دارای 800 متر مربع فضای مسقف، 1000 متر مربع فضای روباز محصور شده با تعداد 460 راس گوسفند نژاد زل می باشد. به جهت در انقراض بودن نژاد زل، حفظ این نژاد بسیار با اهمیت بوده که این واحد تحت عنوان مرکز حفظ گوسفند نژاد زل توسط موسسه تحقیقات علوم دامی راه اندازی و در حال گسترش می باشد.

پرورش ماهی 

این ایستگاه دارای یک استخر پرورش ماهی به وسعت 7 هکتار بوده که انواع ماهیان گرم آبی شامل: کپور، آمور، فیتوفاک و بیگ هد در آن پرورش داده می شود. همچنین علاوه بر پرورش ماهی به عنوان استخر ذخیره آب کشاورزی نیز از آن بهره برداری می گردد.

زراعی 

این ایستگاه از 300 هکتار زمین زراعی بسیار مرغوب برخوردار است که در طول سال انواع محصولات زراعی اعم از گیاهان علوفه ای، غلات و دانه های روغنی تولید می شود. با اقدامات انجام شده از سوی موسسه تحقیقات علوم دامی ظرفیت کشت در اراضی این ایستگاه به 1/7 رسیده است. تولید بذور اصلاح شده برنج و گندم، تولید دانه های روغنی بخصوص کلزا، تولید انواع گیاهان علوفه ای زمستانه و پاییزه و بهاره از قبیل چغندر علوفه ای، شغلم علوفه ای، نخود علوفه ای، شبدر، جو، ترتیکاله، ذرت، سورگوم و ترویج و توسعه کشت گیاهان علوفه ای کم آب بر از برنامه های موسسه تحقیقات علوم دامی در این ایستگاه می باشد.

اهداف

  • تکثیر، تحقیق، توسعه و ترویج گاو دومنظوره و آمیخته آنها
  • مطالعه اثرات استرس های محیطی بر فاکتورهای عملکردی نژادهای دومنظوره
  • حفظ و اصلاح نژاد گوسفند زل مازندران
  • سنتز نژاد یا استفاده از گوسفند زل و سایر نژادهای گوسفند جهان
  • توسعه پرورش گوسفند نژاد زل و …
  • اجرای طرح های تحقیقی گونه های علوفه ای کم آب بر و جایگزین و معرفی الگوی کشت محصولات علوفه ای
  • آموزش و ترویج بهره برداران
  • بهره برداری حداکثری از منابع آب و خاک موجود با بکارگیری دستاوردهای علمی روز دنیا در تولید محصولات کشاورزی و دامپروری
  • پرورش ماهی گرم آبی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ايستگاه تحقیقاتی طیور  از سه بخش مجزا تشكيل شده است:

1- قسمت تحقيقات طيور تخمگذار، شامل يك سالن قفسي با ظرفيت حدود4500 قطعه مرغ تخمگذار، داراي آبخوري نيپل و دانخوري دستي تراف و دو سالن با پرورش مرغ مادر هر كدام با مساحت 700 متر مربع و ظرفيت 2000 قطعه مرغ مادر. در حال حاضر حدود 1600 قطعه مرغ و خروس لاين از 6 سويه گوشتي و 4 سويه تخمگذار در اين ايستگاه نگهداري مي­شود.

2- قسمت تحقيقات طيور بومي (جنوبي): شامل 7 سالن پرورش طيور هر كدام با مساحت 240 متر مربع و ظرفيت 2000 قطعه جوجه گوشتي و يك سالن قفسي با مساحت 260 متر مربع و ظرفيت حدود 2000 قطعه مرغ مادر، داراي دانخوري دستي تراف و آبخوري نيپل.

3- سالن­هاي پرورش صنعتي: سالن­ هاي جديد مجهز به پيشرفته­ ترين تجهيزات روز مرغداري شامل دو سالن باكس بندي شده هر كدام به مساحت 288 مترمربع جهت اجراي پروژه ­هاي تحقيقاتي مرغ مادر و جوجه گوشتي و يك سالن به ابعاد 14 در96 متر شامل يك قسمت براي پروش بستر و يك قسمت براي پرورش قفسي جوجه گوشتي جمعاً به ظرفيت حدود 27000 قطعه جوجه گوشتي در هر دوره پرورش مي ­باشد.

 

 

 

ایستگاه تحقیقات نشخوارکنندگان کوچک دارایيك اصطبل کاملاً بسته با ظرفیت 200 رأس گوسفند داشتي است كه شامل قسمت­ هاي تغذيه، بهاربند، زايشگاه و قرنطينه مي­باشد. يك اصطبل نیمه باز با ظرفیت 600 رأس گوسفند داشتي، يك اصطبل باكس­ بندي شده (شامل 108 باکس انفرادی به ابعاد 110 × 120 سانتیمتر) مخصوص اجراي پروژه­هاي تحقيقاتي به ويژه بره­هاي پرواري، يك اصطبل مخصوص اجراي پروژه­هاي تحقيقاتي، شامل 18 باكس گروهي با ظرفيت 270 رأس بره پرواري و يك اصطبل کاملاً باز و بدون سقف با ظرفیت 180 رأس گوسفند داشتي، دو واحد سيلو با ظرفيت 500 تن سيلاژ، يك واحد هانگار با ظرفیت حدود 300 تن علوفه به صورت بيل شده و يك واحد کشتارگاه و تجزيه لاشه با مساحت 100 مترمربع و يك واحد حوضچه حمام ضد کنه مي ­باشد. در اين ايستگاه تحقيقات زيادي در مورد گوسفند و بز صورت گرفته است.

فهرست